جهانگیر: اجل مهلت نداد حکم شارمهد اجرا شود تهاتر بدهی‌های دارویی سازمان غذا و دارو و تأمین اجتماعی افراد تحصیل کرده کمتر به زوال عقل مبتلا می‌شوند بررسی علت سقط جنین در خانواده‌ها آغاز فاز جدید رتبه‌بندی معلمان از مهرماه ۱۴۰۴ این متن را با صدای آهسته بخوانید! پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (سه‌شنبه، ۱۵ آبان ۱۴۰۳) | کاهش دمای ۱۱ تا ۱۵ درجه‌ای در انتظار استان پرونده سرم‌های آلوده دیالیز روی میز دستگاه قضا ۱۰ درصد سالمندان «کم‌ماهیچگی» یا «تحلیل عضلانی» دارند کمبود معلم، مانعی بر سر راه آموزش باکیفیت در مدارس ابتدایی | ثبت‌نام ۹ میلیون دانش‌آموز در مقطع ابتدایی عملکرد پزشکی قانونی خراسان رضوی در شش ماه اول ۱۴۰۳ | ۱۶۱ مرگ داغ در بهار و تابستان کاهش ابتلای بانوان به سرطان پستان و تخمدان از جمله تأثیرات مثبت فرزندآوری است چرا گردشگران ایرانی فقط استانبول و آنتالیا را برای سفر انتخاب می‌کنند؟ تنها مکان مطمئن برای عرضه دارو «داروخانه» است کاهش تدریجی قد یکی از علائم پوکی استخوان است  کشف ۵۷ کیلوگرم زعفران تقلبی در طرقبه‌شاندیز (۱۵ آبان ۱۴۰۳) پایان رفاقت بیست‌ساله با قتل ناموسی در مشهد تداوم بارش باران در برخی استان‌ها (۱۵ آبان ۱۴۰۳) تزریق واکسن «روتاویروس» تا ۳ هفته آینده در سراسر کشور آخرین آمار بازماندگان از تحصیل در خراسان رضوی چقدر است؟ رسیدگی به اعتراضات پرونده‌های کد «۱۹» و «۵» آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش تا پایان آذرماه مردمی‌سازی، هدف اصلی در امر مبارزه با مواد مخدر در خراسان رضوی آزمون دکتری ۱۴۰۴ وزارت بهداشت چه زمانی برگزار می‌شود؟ با ترک سیگار طول عمر خود را افزایش دهید ۵۶ درصد زایمان‌های کشور سزارین است سقوط مرگبار کوهنورد شاهرودی از کوه دختر جوان برای انتقام از مرد تبهکار اراذل و اوباش اجیر کرد واژگونی خودرو پراید در نزدیکی مشهد با یک کشته و سه مصدوم (۱۴ آبان ۱۴۰۳) نقشه تجاوز و قتل پسر نوجوان برای دخترخاله ۴ ساله نسخه طب سنتی برای درمان سرفه‌های مزمن
سرخط خبرها

جولان موتورسیکلت‌ها و خودرو‌ها در خطوط بی آر تی

  • کد خبر: ۱۶۱۷۳۸
  • ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
جولان موتورسیکلت‌ها و خودرو‌ها در خطوط بی آر تی
رئیس پلیس راهور مشهد: جریمه تردد غیرمجاز در خطوط بی آرتی ۸۰ هزار تومان است و ظرفیت سیستم‌های هوشمند نظارت تصویری با وضعیت ترافیک شهر هم خوانی ندارد.

کلالی-حسین‌زاده | شهرآرانیوز؛ خطوط بی آر تی بیش از ۱۰ سال است که در شهر مشهد راه اندازی شده و اتفاقا این خطوط در مسیر‌های اصلی شهر جانمایی شده است. از ابتدای اجرای طرح، موضوع تسهیل در ترافیک شهر و جابه جایی مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی در کمترین زمان ممکن مطرح شد. این مهم تا کنون با رضایت نسبی شهروندان به هدف خود نزدیک بوده است، اما آنچه به عنوان یک معضل در این میان جلوه نمایی می‌کند تردد خودرو‌های شخصی، موتورسیکلت‌ها و برخی خودرو‌های اداری با پلاک قرمز در این خطوط است که به دور از چشم پلیس اجرای این طرح را از هدف اصلی دور و شهروندان را با مشکل روبه رو کرده است.

تردد برخی از وسایل نقلیه در دو خط بی آر تی که جزو خطوط طولانی بی آر تی مشهد است این روز‌ها در خیابان امام رضا (ع) و بولوار ملک آباد برای شهروندان دردسر ایجاد کرده است. متأسفانه برخی از رانندگان خودرو و به ویژه راکبان موتور سیکلت‌ها با زیر پا گذاشتن قانون و بی احترامی به دیگران در زمان ترافیک وارد خطوط بی آر تی شده و باعث اختلال در جابه جایی مسافران اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها می‌شوند.
در چند روز گذشته، پیامک‌هایی مبنی بر افزایش تردد خودرو‌های شخصی در خطوط بی آر تی دریافت کردیم.

تخلف مقابل پلیس

رضوانی، یکی از شهروندان، در پیامکی نوشت: «خودرو‌های شخصی که از خط بی آر تی خیابان امام رضا (ع) تردد می‌کنند موجب ناامنی برای مسافران اتوبوسی است که به ناچار باید لحظاتی از این خطوط عبور کنند. در برخی موارد باعث تصادف‌های منجر به فوت یا جرح عابران می‌شود. باید مأمور پلیس برای حل این مشکل در ورودی خط بی آر تی مستقر باشد.»

کاظمیان، شهروند دیگری، نیز در پیامک دیگری نوشته است: «در مواقع ترافیک بولوار ملک آباد، خودرو‌های شخصی از خط بی آر تی تردد می‌کنند و حق دیگر شهروندان را ضایع می‌کنند. در سه راه خیام نیز پلیس مستقر است و اوایل راه اندازی این خط بی آر تی، پلیس خودرو‌ها یا موتور سیکلت‌های متخلف را جریمه می‌کرد، اما الان پلیس حضور دارد هیچ اقدام بازدارنده‌ای انجام نمی‌دهد. شاید هم جریمه می‌کند، ولی برای راکب موتور سیکلت که حتی موتورش پلاک ندارد جریمه مگر امکان پذیر است؟»

فراست، شهروند دیگری، درباره مسیر تردد بی آرتی در بولوار ملک آباد که مسیر هر روزه اش است تأکید کرده است: «هر روز وسایل نقلیه متعددی را‌ می‌بینیم که در حال تردد در این خطوط هستند، اما گویا نه دوربینی نظاره گر این قبیل تخلفات حادثه ساز است نه پلیسی به این موارد اهمیت می‌دهد.»
یکی دیگر از شهروندان در اعتراض به این مسئله برایمان نوشت: «در خصوص تردد اتوبوس‌ها و ون‌های دولتی و نظامی در خط ویژه بی آر تی خیابان امام رضا (ع) فکری بکنید، چه نظارت‌هایی برای حل این مسئله می‌شود؟ تکلیف آمبولانس‌هایی که در این مسیر تردد می‌کنند و بیمار ندارند چیست؟»

ممنوعیت تردد خودرو‌های دولتی در خط ویژه

به دنبال پیگیری این درخواست شهروندان رئیس پلیس راهور مشهد در پاسخ می‌گوید: در خیابان امام رضا (ع) ما مجوز ترددی برای خودرو‌های نظامی یا دولتی صادر نکرده ایم آن‌ها به واسطه مأموریتی که دارند از این خط استفاده می‌کنند و اگر این خودرو‌ها در مأموریت نباشند از سوی مأموران ما جریمه می‌شوند.

سرهنگ عباس عابدینی بیان می‌دارد: مشهد شهری خاص است و قوانین خاصی هم دارد، گاهی برای برخی نهاد‌ها مجوز‌های به خصوصی برای تردد در این خطوط صادر می‌شود که حتی ما هم از صدور آن آگاه نیستیم و تنها در زمان اعمال قانون، مجوز آن‌ها را رؤیت می‌کنیم.
وی ادامه می‌دهد: این خط ویژه فقط مختص اتوبوس و حمل و نقل عمومی نیست. دیدگاه شورای شهر نیز درباره خطوط بی آر تی خصوصا برای معابر و مسیر‌های منتهی به حرم، دیدگاه پدافند غیر عامل و تخلیه سریع معبر است.

رئیس پلیس راهور مشهد می‌افزاید: همکاران ما در صورت مشاهده این گونه خودرو‌ها این افراد را جریمه می‌کنند. اما اصل برخورد با این خودرو‌ها که به صورت غیرقانونی در این خطوط تردد می‌کنند باید از سوی دوربین‌های هوشمند رصد شود چراکه پلیس آن قدر مأموریت‌های مختلف دارد که شاید نتواند این موارد را کامل پوشش دهد.

وضعیت کنترل هوشمند با ترافیک هم خوانی ندارد

سرهنگ عابدینی اظهار می‌دارد: پلیس باید به تصادفات رسیدگی کند؛ بنابراین سازمان ترافیک نیز باید به سمت هوشمندسازی گام بردارد.  ظرفیت سیستم‌های هوشمند نظارت تصویری مشهدمقدس برای اعمال قانون با وضعیت ترافیک این کلان شهر هم خوانی ندارند.
رئیس پلس راهور مشهد اظهار می‌کند: درباره آمبولانس‌ها هم در صورتی که برای مأموران ما محرز شود آمبولانسی حامل بیمار نیست، بلافاصله جریمه خواهد شد و پلیس هم از توان خود برای اعمال قانون استفاده می‌کند.

جریمه تردد غیرمجاز،  ۸۰ هزار تومان

سرهنگ عابدینی مبلغ جریمه برای این خودرو‌ها را ۸۰ هزارتومان دانسته و ادامه‌ می‌دهد: بنده خودم هم منتقد این وضعیت هستم چراکه این خط ویژه باید مختص حمل و نقل عمومی باشد با توجه به ۷ میلیون سفر روزانه در مشهد اگر اتوبوس‌های تندرو زیاد و خطوط بی آر تی تقویت شوند قطعا اقبال عمومی به حمل و نقل عمومی افزایش و سفر‌های تک سرنشین با خودرو کاهش خواهد یافت.

استقرار راه بندان، در ایام اوج تردد

مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد هم در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در مورد اینکه در گذشته یک نفر از عوامل این سازمان در ورودی خطوط بی آر تی حضور داشت و تردد‌ها را کنترل می‌کرد، ولی چندسالی است که این کار انجام نمی‌شود، می‌گوید: در ایام مناسبتی به عنوان مثال عید نوروز، یک نفر از عوامل سازمان اتوبوس رانی به عنوان راه بندان در محل خطوط بی آر تی مستقر است و رفت و آمد را کنترل می‌کند و در دیگر ایام نیازمند کمک پلیس راهور هستیم.
علی اصغر نیشابوری می‌افزاید: موتور سیکلت‌ها حجم زیادی از تردد در خطوط بی آر تی را تشکیل می‌دهند و پلیس راهور نیز از طریق دوربین یا عوامل پلیس باید خودرو‌های متخلف را اعمال قانون کنند.

گلایه شهروندان از گره‌های ترافیکی خیابان کوهسنگی برای خودرو‌های امدادرسان

لزوم طراحی خط ویژه تردد آمبولانس‌ها در معابر مشهد

آژیر ممتد آمبولانس به گوش می‌رسد. با ز هم خبری ناخوشایند در راه است. بیماری در داخل آمبولانس قرار است به بیمارستان ۱۷ شهریور برسد، اما دوباره معضل همیشگی ترافیک دامن گیر شده است. ترافیک در خیابان‌های احمدآباد و کوهسنگی در شرایط حاضر دیگر کارش از پیاده روی روی اعصاب شهروندان گذشته است. این بار پای مرگ و زندگی یک بیمار در میان است. بیماری که با علائم سکته در حال انتقال به بیمارستان است، اما ترافیک میلی متری خودرو‌ها در بولوار کوهسنگی به هیچ راننده‌ای امان نمی‌دهد تا بتواند ذره‌ای خودرو خود را برای آمبولانس حامل بیمار جا به جا کند.

چند روز قبل یکی از شهروندان در اعتراض به گیرافتادن مکرر آمبولانس‌ها در ترافیک خیابان کوهسنگی برایمان نوشت: «دیدن آمبولانس‌هایی که اغلب روز‌ها در ترافیک خیابان کوهسنگی گرفتار می‌شوند واقعا دردناک است، وجود پنج بیمارستان بزرگ شهر در این خیابان، باعث می‌شود بیشتر روز‌ها این معبر درگیر این مسئله باشد. آیا هیچ مسئولی به فکر حل این مشکل حاد که به جان بیماران اورژانسی مربوط می‌شود نیست؟»
این شهروند در ادامه طرح گله خود بیان کرد: «این ترافیک در این بولوار دیگر تنها به اعصاب خردی و اتلاف وقت منتج نمی‌شود. پای مرگ و زندگی بیماران در میان است مسئولان رسیدگی کنند. به راحتی می‌توان با حضور چند پلیس تا گلوگاه الندشت بخش عمده این مشکل را در ساعات شلوغی حل کرد.»

برای پیگیری این گلایه شهروندان، رئیس پلس راهور مشهد در پاسخ به این پیامک شهروند می‌گوید: برای آمبولانسی که بیمار دارد پلیس موظف است راه را باز کند. رانندگان دیگر خودرو‌ها هم در این باره معمولا با ما همکاری می‌کنند.
سرهنگ عباس عابدینی می‌افزاید:، اما این موضوع روی دیگری هم دارد،  رانندگان آمبولانس گاهی از این مسئله سوءاستفاده می‌کنند، یعنی بیمار ندارند، اما آژیر می‌کشند، از چراغ قرمز عبور می‌کنند و طوری وانمود می‌کنند که انگار در مأموریت هستند و این مسئله، هم شهروندان و هم پلیس را آزار می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد:، اما به صورت کلی باید گفت در شهری مثل مشهد آمبولانس‌ها باید از خط تردد ویژه برخوردار باشند و برای عبور و مرور از لاین مخصوص حرکت کنند تا آمبولانسی که حامل بیمار است در ترافیک قرار نگیرد.
رئیس پلس راهور مشهد ادامه می‌دهد: آمبولانس‌ها در مرکز نظارت تصویری ترافیک، یک نماینده ویژه دارند. البته در این مرکز تمام سازمان‌های امدادرسان و خدمات رسان شهری یک نماینده ویژه دارند. در این گونه موارد قطعا نماینده آن‌ها با نظارت تصویری که در این مرکز دارد، بهترین مسیر را به آمبولانسی که حامل بیمار است ارائه می‌دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->